All you need is love, Loveletters, RTL-boulevard, wie kent deze programma’s niet? De man achter het ontwerp van de decors van deze producties is minder bekend. Bij ons dan, want in de tv wereld is Ronald van den Bersselaar uit Vlijmen op dit gebied een gevestigde naam. In Hilversum ging De Scherper een kijkje nemen achter de schermen.Door Frank van der HeijdenAl 17 jaar is Ronald werkzaam als decorontwerper. Tijdens zijn studie binnenhuis architectuur aan de kunstacademie St. Joost in Breda kwam hij via een stage in contact met de ‘televisie wereld’. Dit beviel hem zo goed dat hij na zijn studie aan de slag ging in Hilversum. De eerste vier, vijf jaar werkte ik als maquettebouwer en assistent ontwerper. Een tijd waarin ik veel leerde over het ontwerpen van decors. We spreken dan van begin jaren ’90, de opkomst van John de Mol en de commerciële zenders. Dat leverde veel opdrachten op die hij als zelfstandige ging uitvoeren. In de loop van de jaren ontwikkel je dan een eigen stijl, waardoor je steeds meer gevraagd wordt. Er ligt nog veel werk op de plank waaronder nieuwe projecten voor Talpa, Net 5 en Eyeworks.Naast het ontwerpen van decors is van den Bersselaar ook actief als interieurontwerper. Ik werkte in het verleden voor het Land van Ooit en Villa Happ. Nu doe ik vooral horecazaken. Zijn klantenkring bevindt zich voornamelijk in ’t Gooi en het Westland. Mijn dichtstbijzijnde ontwerp in Brabant is Café ‘De Vooruitgang’ in Eindhoven.
Aan het werk
Dan kan aan het ontwerp begonnen worden, iets wat Ronald thuis in Vlijmen doet. De tv wereld is continu in beweging, hectisch en er is veel tijdsdruk. Het is goed een eigen plek te hebben waar ik me terug kan trekken. Ook privé is het fijn. De ontwerpen maakt hij op de computer in zowel 2D als 3D programma’s. Het is eigenlijk een gekke manier van ontwerpen, je maakt een 3 dimensionaal ontwerp wat op televisie ‘plat’ wordt. De kunst is om alles zo te plaatsen dat je als kijker een ruimtelijk idee krijgt. Inspiratie haalt Ronald overal vandaan, soms zit het in kleine dingen zoals kleurgebruik of een lijnenspel. Ik leg dan tijdens het ontwerpen verbanden met beelden die ik in me opgenomen heb. Wanneer een ontwerp goedgekeurd is wordt er een technische tekening gemaakt en komt de bouwploeg in actie.
All you need…
We nemen na ons gesprek nog een kijkje in de studio 22 waar het decor van All you need is love is opgebouwd. De verlichting wordt getest en er wordt op toegezien dat de klapdeuren waardoor de gasten naar binnen komen goed werken. Je krijgt hier een goed beeld van de complexiteit van een decorontwerp. Het moet goed doordacht zijn, want na de opnames wordt alles afgebroken en opgeslagen. Een ontwerp moet dus zo wel efficiënt mogelijk gemaakt worden. Ik vraag me ook af waar de camera’s zijn. Die blijken achter spiegels te zitten. Zo blijft de sfeer intiem en voelen de mensen zich, in ieder geval toch een beetje, op hun gemak vertelt Ronald. Hier en daar worden er nog wat puntjes op de i gezet zodat alles er tijdens de uitzending goed uit zal zien. Toch zit ik donderdag met een kladblokje voor de televisie om op en aanmerking te maken, want een ontwerp kan altijd beter. |
Ik ben student op AKV St. Joost en ben voor het vak beroepsbeeld een onderzoek gestart naar het vakgebied scenografie. Gespecialiseerd op decorbouw in de theaterwereld.
maandag 3 december 2012
Interview met Ronald van den Bersselaar
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten